Katalizátor forgalmazás univerzális típusazonos.
Katalizátor katakogusok:
http://alkatreszbox.hu/jmj-katalizator-katalogus
http://alkatreszbox.hu/katalizator-katalogus
A katalizátorok a 80-as évek végén terjedtek el Európában. Mikor még nem voltak katalizátorok, akkor a káros anyagok kibocsátását a levegő-üzemanyag keverési arányával próbálták optimalizálni, amely azonban nem mindig volt túl eredményes. A katalizátor működési elvét az autógyártók környezetvédelmi megfontolásoktól vezérelve, a nemzetközi környezetvédelmi normáknak való megfelelés érdekében fejlesztették ki. Mióta a katalitikus átalakítókat 1974-ben beépítették az autókba, több, mint 12 billió tonna veszélyes anyaggal csökkentették az atmoszférába kijutó káros gázok mennyiségét. A ma gyártott személygépkocsik több, mint 96%-át szerelték fel katalizátorral.
A katalizátor a kipufogó rendszer része, amely olyan kémiai átalakítást végez, ahol a mérgező égéstermékeket kevésbé mérgező anyagokká alakítják át.
A belső égésű motoroknál négy fajta szennyező anyag kerül a levegőbe
- szénmonoxid
- szénhidrogének
- nitrogénoxidok
- a dízelmotorokra jellemző füstök.
Rendeltetése szerint a katalizátor katalízissel csökkenti az égésből származó gázok mennyiségét. A benne található nemesfémekkel érintkezve, a kémiai folyamat átalakítja a káros gázokat kevésbé toxikus gázokká.
A szénmonoxid és az el nem égett szénhidrogének oxidálással, égetéssel, nem mérgező szén-dioxiddá és vízzé alakulnak. A nitrogén-oxid ellentétes folyamattal, redukcióval semlegesíthető. Ezek a folyamatok viszont nagyon gyorsan játszódnak le, mivel a gáz folyamatosan pótlódik. E folyamatok megfelelő gyorsaságú lezajlásához van szükség a katalizáló anyagokra. Ezek olyan anyagok, amik a kémiai reakciót segítik elő.
A katalizátoroknak 3 fajtája létezik: az egyágyas oxidációs, a kétágyas és az egyágyas három komponensre ható katalizátor. Az egyágyas esetében szinte semmi szénmonoxid és szénhidrogén nem jut ki a környezetbe, viszont a nitrogén-oxid távozik a kipufogórendszerből.
A kétágyas a leghatékonyabb, mivel itt két eszköz van, ami lebontja a káros anyagokat. Ez első megsemmisíti a szénmonoxidot és a szénhidrogént, a második pedig friss levegőt kever a kipufogógázhoz és így tovább égetve azt lebontja a nitrogénoxidot is. Ennél a típusnál kerül e legkevesebb szennyező anyag a környezetbe.
A leggyakrabban használt azonban az egyágyas három komponensre ható. Ez az eszköz képes mindhárom káros anyagot minimálisra csökkenteni. Ennek azonban előfeltétele az, hogy már a motorba bekerüléskor egyenlő legyen a levegő üzemanyag keverési arány. Ezt a katalizátor előtt beépített oxigén szonda (Lambda szonda) szabályozza.